Dret humà a l'aigua i al sanejamentGovernançaManifestosRemunicipalitzacióRius

[Comunicat] Vuit forces polítiques catalanes signen el Pacte Social de l’Aigua davant de les eleccions municipals

El compromís signat aposta per una gestió pública, sostenible, transparent i participativa a Catalunya, on la gestió privada afecta encara al 83% de la població

Barcelona, 1 d’abril.- La Plataforma Aigua és Vida ha presentat avui el Pacte Social de l’Aigua, un document que aposta pel reconeixement de l’aigua com un dret humà així com per la gestió pública, participativa i transparent de l’aigua, amb criteris de sostenibilitat i justícia social. A menys de 2 mesos per les eleccions municipals, nombroses organitzacions socials i vuit forces polítiques l’han subscrit amb el compromís d’implementar-lo i integrar-lo en els seus respectius programes electorals.

Jordi Giró, president de la Confederació d’Associacions Veïnals de Catalunya (CONFAVC), ha manifestat que “la situació a Catalunya, amb una gestió privada que afecta al 83% de la població, ens porta a la necessitat de plantejar aquest Pacte, amb l’objectiu de reforçar una tendència que està en alça i a nivell tant català com mundial ja és imparable: la remunicipalització de l’aigua”. Així mateix ha afirmat que “cal anar vàries passes més enllà en la prestació d’aquest servei bàsic, apostant per formes de gestió més democràtiques i transparents”.

Per Ramon Clariana, de la Federació d’Associacions de Veïns i Veïnes de Terrassa i de la Taula de l’Aigua d’aquest municipi, “aquest Pacte engrana perfectament amb els moviments locals de lluita per la defensa de l’aigua, com el de Terrassa, on recuperarem la gestió de l’aigua el 2016”. A més ha afegit que «el moviment veïnal ha d’apostar per la municipalització de l’aigua perquè forma part de la lluita per la defensa dels drets socials del veïnat, i del bé comú».

Així mateix, Moisès Subirana, de la Plataforma Aigua és Vida, ha destacat que “el Pacte recull les reivindicacions del moviment de l’aigua, havent-se també presentat a altres parts de l’Estat amb el suport de totes les forces polítiques a excepció de Ciutadans i el PP”. A Catalunya s’han adherit al Pacte Social de l’Aigua: Barcelona en Comú, CUP, ERC, EUiA, ICV, Movimiento RED, Podem i Procés Constituent, destacant les absències de CiU, PSC i de nou Ciutadans i PP.

Totes les persones representants de les forces polítics presents han deixat palès el seu compromís en fer tot el què estigui al seu abast per implementar el contingut del Pacte.

Així, Ada Colau, candidata de Barcelona en Comú per Barcelona, s’ha compromès a «treballar per la municipalització de l’aigua a Barcelona i àrea metropolitana, així com exigir que l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) faci públic l’informe de recomanacions de 64 pàgines que els hi adreçat l’Oficina Antifrau sobre les irregularitats al voltant de la creació de l’empresa mixta». Per la seva banda, Alfred Bosch, diputat al congrés i alcaldable d’ERC a Barcelona, s’ha mostrat a favor de la «gestió i titularitat pública de l’aigua, i que aquesta no sigui un monopoli». Maria Rovira, candidata de les CUP a Barcelona, ha assegurat que la seva formació «ja està aplicant la remunicipalització a Arenys de Munt i ha alertat dels perills del tractat de lliure comerç que s’està negociant entre la UE i els EUA, conegut com a TTIP».

Al seu torn, David Companyon, diputat d’EUiA, ha denunciat la perversió de les aliances público-privades i ha assenyalat que casos com el de Montornès del Vallès, on s’ha remunicipalitzat el servei, «són el camí a seguir». Segons, Joan Herrera, Co-coordinador d’ICV, «l’aplicació del Pacte s’ha de veure reflectit en la recuperació d’Aigües Ter-Llobregat i la municipalització a Barcelona» i «i que no estigui al Pacte Social de l’Aigua no pot estar en full de ruta soberanista»

Per Òscar Guardingo, secretari de Participació i Relacions amb la societat civil de Podem, «cal assegurar una dotació mínima universal de 100 litres per persona i dia». Finalment, Arcadi Oliveres, portaveu de Procés Constituent, ha manifestat la importància «d’avançar cap a models de gestió que incloguin la solidaritat amb els diferents pobles del món on l’accés a l’aigua encara no està garantit».

Aigua és Vida, formada per nombroses entitats i organitzacions socials, farà un seguiment dels compromisos adquirits per les forces polítiques firmants del Pacte per assegurar que se n’implementa el seu contingut. La signatura d’aquest Pacte forma part de la campanya de remunicipalització que la Platafoma Aigua és Vida porta a terme i que pretén posar sobre la taula els beneficis i impactes que tenen els diferents models de gestió de l’aigua.

Foto_pacte

Article anterior

Dimecres 1- Presentació Pacte Social Aigua a Catalunya

Següent article